Etelä-Hattulan asukkaat ovat olleet jo neljättä vuotta löysässä hirressä. He eivät ole tienneet, pilataanko heidän asuinympäristönsä tuulivoimaloilla ja tehdäänkö Etelä-Hattulasta teollisuusalue. Eikä kysymys ole muutamasta sadasta henkilöstä, vaan useasta tuhannesta, jotka asuttavat niitä noin tuhatta kiinteistöä, jotka sijaitsevat tuulivoimaloiden vaikutusalueella.

Kun aloitimme kirjoittamaan näitä kirjeitä, Etelä-Hattula oli monen mielessä vain Hattulan takapiha, missä ei kenenkään tulisi asua. Todellisuudessa se on kuitenkin Etelä-Suomen helmi ja asukkaidensa paratiisi. Tästä halusimme kirjoittaa Hattulan kunnan valtuutetuille. Kertoa, miksi se on niin tärkeä ja puolustamisen arvoinen.


Arvon valtuutetut,

Kun Etelä-Hattulaan alettiin suunnitella tuulivoimaloita vuonna 2022, syntyi nopeasti hyvin aktiivinen Etelä-Hattula-liike. Asukkaat havahtuivat siihen, että Etelä-Hattulaa ja sen arvoa tunnetaan huonosti. Kunnan viranhaltijat näkivät sen vain Hattulan perämaana, jossa kenenkään ei tulisi asua. Tilannekuvaa tuki ja tukee edelleen se, ettei Etelä-Hattulaa mainita ollenkaan Hattulan kotisivuilla, eikä kunta ole investoinut Etelä-Hattulaan mitään ainakaan kymmeneen vuoteen.

Jos kunnalla ei ole mitään suunnitelmia jollekin alueelle, alue on avoin valtauksille. Niin tapahtui tässäkin. Helsinkiläinen hankekehittäjä tarttui Hämeen Liiton teettämään tutkimukseen mahdollisista tuulivoima-alueista ja huomasi mahdollisuuden ansaita rahaa Etelä-Hattulassa. Silloinen toimitusjohtaja kertoi lehdessä aikovansa rakentaa Etelä-Hattulaan kaksi tuulivoima-aluetta – toisen Niinimäkeen ja toisen Rengontiennummelle. Kunnanjohtajakin saatiin hankkeen taakse, kun kunnalle luvattiin katteettomasti miljoonaluokan vuosittaiset kiinteistöverotuotot.

Etelä-Hattula ei ole vain Etelä-Hattula, vaan se on osa Hämeen järviylänköä. Hämeen järviylänkö on Etelä-Suomen suurin teollisuudesta vapaa metsävaltainen viheralue. Se muodostaa valtateiden 2 and 3 välissä ainutlaatuisen viherkäytävän aina Nuuksiosta Tampereelle asti. Luonnon kannalta se on tärkeä osa luonnon ekologista ydinaluetta ja ekologista verkostoa.

Järviylängön vaihtelevaa luontoa ja sen hiljaisuutta arvostavat monien eläinten lisäksi ne tuhannet ihmiset, jotka ovat hakeutuneet sinne asumaan ja viettämään vapaa-aikaansa. Nämä ihmiset tietävät, minkälainen aarre ja kultakimpale koko järviylängön alue on. Näin kokevat myös ne tuhannet etelähattulalaiset, jotka säännöllisesti asuttavat niitä noin tuhatta kiinteistöä, jotka ovat suunniteltujen tuulivoimaloiden vaikutusalueella.

Hattulan valtuutetut kertoivat meille, etteivät he saa tietoa tuulivoimaan liittyvistä eri näkökulmista.

Etelä-Hattulan asukkailla on kirkas visio ja tahtotila. He haluavat kehittää aluetta nykytilanteen lähtökohdista. He haluavat, että tulevaisuus rakennetaan alueen nykyisten vahvuuksien varaan. Heille on myrkkyä, että kaikki nykyinen hylättäisiin ja aluetta hallitsisi tulevaisuudessa yli 20 km2 alueelle ulottuva meluisa teollisuusalue.

Asukkaat haluavat myös, että aluetta kehitetään niin, että sillä on mahdollisuus kilpailla toisten monipaikka-asumisen suosikkien kanssa. Asukkaat haluavat tehdä kunnan kanssa yhteistyötä. He näkevät, että syksyllä 2025 valmistunut maakuntaohjelma antaa Hattulalle loistavat raamit alueen kehittämiselle niin itsenäisesti kuin Hämeen järviylängön kuntien yhteistyönä.

Tie menestykseen löytyy avoimuudesta, kyvystä katsoa asioita uusin silmin ja kyvystä kommunikoida. Tämä pätee niin meihin asukkaisiin kuin kuntien päättäjiin. Kunnan viranhaltijat ja luottamushenkilöt ovat avainasemassa kuuntelemassa, suunnittelemassa ja päättämässä siitä, minne se tie lopulta vie.

Keväällä 2025 Hattulan kunnanvaltuutetut kertoivat meille, etteivät he saa tietoa tuulivoimaan liittyvistä eri näkökulmista. Ainoa taho, joka syötti tietoa, oli hankekehittäjä. Ja sitäkin tietoa tuli erittäin vähän ja hyvin yksipuolisesti. Siitä syntyi idea alkaa jakaa tietoa ja alkaa kirjoittaa valtuustokirjeitä.

Lähetettyjä kirjeitä on innoittanut myös se suhmurointi, jota Hattulan kunnassa on käyty. Se on monin paikoin ollut samanlaista pelaamista kuin taannoin tv:stä tulleessa Pirunpelto-nimisessä tv-sarjassa. Se on välillä itkettänyt ja välillä naurattanut. Miten suhtautua siihen, ettei kunnalla ole mitään omaa ajatusta, vaan kaikki ajatukset tulevat hankekehittäjältä.

Kirjeiden tavoitteena on ollut myös herättää avointa julkista keskustelua kuntalaisten keskuudessa siitä, mihin suuntaan kuntaa pitäisi kehittää. Olemme toivoneet, että keskustelu johtaisi välipäätöksiin esim. tuulivoimarakentamisen periaatteista. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, mikä on ylläpitänyt pelkoa siitä, ettei asiaa edistetä aina kunnan tai kuntalaisten etu edellä.

Hattula on hieno kunta ja siellä on hyvä elää. Toivon mukaan se on sitä myös jatkossa. Kaikille ja tasapuolisesti.

Esitän lämpimän kiitoksen kaikille kirjoitusten ideoijille, kirjoittajille, kuvittajille ja kommentoijille. Jo näiden kirjeiden syntyminen on osoitus Etelä-Hattulan voimasta ja asukkaiden sitoutumisesta alueen puolustamiseen ja kehittämiseen.

Aurinkoista kesää kaikille!

Etelä-Hattulan puolesta
Jori Kanerva


Linkkejä valikoituihin aikaisempiin valtuustokirjeiseemme:

Jätä kommentti